Teksti suurus

Reavahe

Kontrastsus

Placeholder Placeholder
Background image
-2°

Jalgrattaliiklus

Linnamajanduse osakond
Raekoja plats 3, 51003 Tartu
736 1270
 

Planeerimine ja ehitamine
Arengudokumendid ja uuringud
Kampaaniad ja sündmused
Rattaringlus

Planeerimine ja ehitamine

Tartul on head eeldused jalgrattaliikluse arendamiseks. Linna kompaktsus muudab rattal liiklemise mugavaks - kesklinnast jõuab peaaegu igasse linnaossa 10-15 minutiga. Linlased peavad üha enam lugu tervislikest eluviisidest ning rattasõitjaid ja jalakäijaid lisandub Tartu linnapilti iga aastaga üha enam. Linn pingutab selle nimel, et kergliiklejad end linnaliikluses järjest mugavamalt tunneksid. Viimastel aastatel on Tartusse lisandunud kümneid kilomeetreid uusi kergliiklusteid ning rattaliiklusest  on saanud  Tartus eelisarendatav transpordiliik.

Uued suuremad jalgrattateed 2016.-2017. aastal
Tartu jalgrattateede kaart (2015)
Jalgrattaliikluse planeerimise ja edendamise käsiraamat (MTÜ Balti Keskkonnafoorum, 2013)

Viimati muudetud 26.09.2017

Arengudokumendid ja uuringud

Jalakäijate ja jalgratturite loendus Tartus 2015. aasta kevadel

Rattaringluse teenuse arendamine Eestis Tartu linna pilootprojekti näitel (Tallinn 2014)

Tartu linna õpilaste jalgratta kasutamine ja ohtlikud kohad liikluses, aruanne (Tartu 2014)

Jalakäijate ja jalgratturite loendus Tartus 2013. aasta kevadel

 

Uuring-Tartu linna jalgrattasõidu marsruutide kaardistamine Endomondo mobiilirakenduse 2013. a mai andmete põhjal

Karlova kergliiklusuuring // Karlova liikluse küsitlus

Tartu Veeriku linnaosa lasteasutuste laste ja õpilaste liikumisviisid ja ohtlikud kohad liikluses. Liiklusnädalal läbiviidud uuringu tulemused (2012)

   Lisa 1. Tartu Veeriku kooli 1.–4. klassi õpilaste elukohad
   Lisa 2. Veeriku linnaosa lasteaedade laste elukohad
   Lisa 3. Tartu Veeriku kooli 1.–4. klassi õpilaste ja lasteaialaste elukohad
   Lisa 4. Tartu Veeriku linnaosa lasteaedade laste ohud liikluses
   Lisa 5. Tartu Veeriku kooli 1.–4. klassi õpilaste ohud kooliteel
   Lisa 6. Tartu Veeriku kooli 5.–9. klassi õpilaste liikumisviisid
   Lisa 7. Tartu Veeriku kooli 5.–9. klassi õpilaste ohud kooliteel


Linnatranspordi küsitluse aruanne (2011)
Jalgsi ja rattaga liikumise auditi tulemused (2010)
Liiklusohutuskava lähteülesanne kergliikluse osas (2010)
Jalgrattavargused Tartu linnas (2010)

Tartu jalgrattaliikluse arenguskeem (2006)

 

Jalgrattarajatised meil ja mujal. Lähtematerjal jalgrattarajatiste planeerimiseks, projekteerimiseks ja väljaehitamiseks

 

lk 1–10, lk 11–15, lk 16–20, lk 21–31, lk 32–40

Foto: Juhan Voolaid
Foto: Juhan Voolaid

Viimati muudetud 22.09.2017

Kampaaniad ja sündmused

Linnavalitsus korraldab jalgrattasõidu propageerimiseks erinevaid üritusi. Näiteks tähistatakse igal kevadel jalgrattahooaja avamist mitmete üritustega kesklinnas ning sügisel kutsutakse autovabal päeval loobuma kesklinnas liikumiseks autost ning kasutama jalgratast, ühistransporti või võimalust käia jala.

Jalgrattaliikluse hoogustamiseks hakkas Tartu korraldama autovabasid päevi ja muid kampaaniaüritusi.

Autovabadel päevadel on korraldatud ühiseid jalgrattasõite nii rattaentusiastidele kui ka linnajuhtidele. Lapsed on saanud oma oskusi proovile panna vigursõitudel või liikluslinnakus, linlastele on pakutud abi jalgrataste hooldamisel, korraldatud on jalgrattalaatu ja -oksjoneid, tutvustatud uudseid sõiduvahendeid ning avatud uusi kergliiklusteid.

Viimane autovaba päev toimus 21. septembril 2016. aastal, kui Küüni tänaval oli avatud liikluslinnak, toimusid töötoad, räägiti liiklusohutusest ning nõustati rattaomanikke. Autojuhid said juhiloa ettenäitamisel linnaliinibussides terve päeva tasuta sõita ning Emajõel sõitis jõetramm.

Tartu jalgrattahooaja avamise traditsioon ulatub aastasse 2011. Igal kevadel toimub kesklinnas või kaugemal hooaja avaüritus, kus pakutakse taas linlastele abi ratta korrashoiul, korraldatakse lasteüritusi ning  julgustatakse tartlasi oma kaherattaline sõiduk välja tooma ning hooaega alustama.

Mitmel aastal on jalgrattahooaja avamise puhul selgitatud välja kõige jalgrattasõbralikumad asutused. 2013. aastal sai selle tiitli kaardifirma Regio, 2014. aastal maastikuarhitektuuribüroo Artes Terrae, 2015. aastal trükiettevõte Kroonpress ning 2016. aastal AS Nortal.

Kiiret infot saab ka Facebookist: www.facebook.com/jalgrattalinn

Foto: Kerly Ilves
Foto: Kerly Ilves

Vaata veel:

Jalgrattaüritused ja -kampaaniad

13.12.2016

Viimati muudetud 22.09.2017

Tartu rattaringlus

Tartu linna on viimastel aastatel lisandunud palju uusi rattateid ning renoveeritud olemasolevaid. Kindlasti jätkab Tartu seda tööd ka edaspidi, et rattateed moodustaksid tervikliku ja loogilise võrgustiku. Järgmise sammuna soovib linn motiveerida nii linlasi kui ka turiste rohkem jalgratastega liikuma. Selleks on Tartu algatanud rattaringluse projekti ja liigub kindlalt selles suunas, et järgmise kahe aasta jooksul rajada Tartusse rattaringluse süsteem, mis koosneb 600–800 rendirattast ning 60–80 rendipunktist üle linna. Tartu linna soov on kujundada rattaringlusest ühistranspordisüsteemi osa ja integreerida need teineteist täiendavaks tervikuks.

Rattaringluse projekti planeeritakse rahastada kahest allikast. Linnavalitsus on esitanud taotluse Horizon 2020 meetmest rahastatava projekti SmartEnCity tegevuste muutmiseks selliselt, et projekti pilootalal (kesklinnas) saaks panustada elektrirattaringluse arendamisse 669 500 eurot. Samuti on linnavalitsus otsustanud  asuda linnapiirkondade arendamise meetme raames realiseerima reservnimekirja kuuluvaid projekte. Selle meetme abil on rattaringluse arendamisse võimalik panustada kuni 1,335 miljonit eurot.

Rattaringluse asukohtade planeerimiseks kasutame elanike arvamusi ja liinivõrgu analüüsimiseks kasutatavaid mobiilpositsioneerimise andmeid. 

Foto: Kerly Ilves
Foto: Kerly Ilves

Küsitlus rattaringluse asukohtade planeerimiseks

Alates juuli algusest kuni augusti lõpuni 2017 said linlased avaldada arvamust, kus võiksid Tartus paikneda rattaringluse rendipunktid ning vastata küsitlusele. Küsitlusele vastas ligi 247 inimest ja kaardile mängiti 2386 rattapunkti asukohta.

Küüni tänaval asuv Bikeepi nutikas rattaparkla
Küüni tänaval asuv Bikeepi nutikas rattaparkla

Turukonsultatsioonid rattaringluse rajamiseks

16. oktoobril 2017 esitas linnavalitsus rahvusvahelise hanke eelteate, mis muuhulgas kutsus huvitatud organisatsioone endast märku andma ning oma pakutavaid tooteid ja teenuseid kirjeldama. Selline koordineeritud turu-uuring aitab ette valmistada tehniliselt keerulise süsteemi hankimist. Pärast konsultatsiooniprotsessi planeeritakse lõplik hanketeade avaldada detsembri teises pooles.

Invitation
Feedback Form

Rattaringluse uuring

Meediakajastused

Viimati muudetud 17.10.2017