Teksti suurus

Reavahe

Kontrastsus

Placeholder Placeholder
Background image

Tartu linna eelarve

Tartu linna eelarves kavandatud tegevustega liigutakse samm-sammult edasi arengustrateegiast tuleneva visiooni poole, mille järgi on Tartu aastaks 2030 tegusate, loovate ja õnnelike inimeste linn, vaimupealinn ja traditsioonidega ülikoolilinn, kus loovus ja avatud mõtlemine toetavad arendustegevust, ettevõtlust ja innovatsiooni.

Rahandusosakond
Raekoja plats 3, 51003 Tartu
736 1145 (üld)
736 1186 (raamatupidamine)

Eelarve 2025
Eelarvestrateegia

Tartu linna eelarve 2025

Eelarve prioriteedid

2025. aasta esialgse eelarve maht on 291,0 miljonit eurot, Tartu linna I lisaeelarvega suurenes linnaeelarve 23,2 miljonit eurot moodustades 2025. aasta täpsustatud eelarveks 314,3 miljonit eurot. Võrreldes 2024. aasta täpsustatud eelarvega väheneb linnaeelarve 4% (2024. aastal 326,3 miljonit eurot).

2025. aasta eelarve keskmes on elukeskkonna parandamine – arendatakse turvalist ja kaasaegset tänavaruumi, rekonstrueeritakse Sõpruse silda ning investeeritakse lasteaedade ja koolihoonete uuendamisse. 

Uue eelarveaasta suurimaks investeeringuks on Sõpruse silla ümberehitus, kuhu 2025. aastal on planeeritud  10,3 miljonit eurot (objekti kogumaksumus kolmeks ehitusaastateks on 18,5 miljonit). Põhjalikult ehitatakse ümber Tähtvere, Tuglase ja Õnne tänavad ning Vabaduse puiestee (Kaarsilla ja Vabadussilla vahelisel lõigul) ning uuendatakse Kroonuaia tänavalahendust. Ühiseks nimetajaks on kõikidel tänavatel jalakäijate ning ratturite liikumisvõimaluste parandamine ning ohutuse tagamine kõikidele liiklejagruppidele. Tänavate ja sildade ehitusse, remonti ning projekteerimisse investeeritakse kokku pea 21,5 miljonit eurot.

Haridusse suunatakse põhitegevuskuludest 56% ehk 133,9 miljonit eurot. Tartu jätkab võrdsete kohatasude poliitikat lasteaedades, mis tähendab, et lapsevanema jaoks on kohatasu summa sama suur nii munitsipaal- kui eralasteaedades – vahe maksab kinni linn. Vastavalt Tartu linna ja haridustöötajate vahelisele kollektiivlepingule tagatakse üldhariduskoolide õpetaja töötasuga võrdne palk ka lasteaia ja huvihariduse õpetajatele ning tugispetsialistidele.

Lasteaedade rekonstrueerimisse investeeritakse 7,8 ja üldhariduskoolide tingimuste parandamisse 2,9 miljonit eurot. Lõpetatakse Tähtvere lasteaia rekonstrueerimine ja alustatakse töödega Meelespea lasteaias. 850 tuhande euro eest uuendatakse Miina Härma Gümnaasiumi staadionit ning tehakse vajalikke remonttöid teistes koolides.

Keskkonnakaitses on fookuses jäätmemajanduse korraldamine, linnalooduse tervis ja kliimamõjudega toimetulek. Alustatakse ringmajanduskeskuse projekteerimisega ja looduspõhise sademeveelahenduse loomisega Sadamaraudtee lähedusse. LIFE projekti Tartu ROHEring raames rajatakse Jaamamõisa oja ümbrusesse uus matkarada ning jätkatakse kohalike liikide kaitsega.

Varasemast rohkem raha suunatakse ka julgeolekusse ja kriisivalmidusse. Strateegilised hooned saavad juurde elektrigeneraatoreid ning korrastatakse varjumiskohti.

2025. aasta eelarves on oluline roll ka tulevikku vaataval planeerimistegevusel. Siuru kultuurikeskuse, selle ümbruse ja tehnosüsteemide projekteerimiseks  ning sellega seotud tegevusteks on eelarves 3,9 miljonit eurot. Arenguvisioonid koostatakse Jaamamõisa ja Ropka-Teguri piirkodandele, mis loovad võimalused multifunktsionaalse linnaruumi ning heade elutingimuste tekkeks.

Linna pikaajalise finantsvõimekuse tagamiseks on põhitegevuse kulusid kärbitud 12,9 miljoni võrra. 2025. aastaks on külmutatud linnavalitsuse palgafond, sealhulgas ka linnajuhtide palgad. Tegevuskulude vähendamisse on panustanud kõik valdkonnad ligikaudu 10%.

314,3 miljoni euro suurusest eelarvest kasutatakse 76% põhitegevuse kuludeks, 18% investeerimis- ning 5% finantseerimistegevuseks. Linna põhitegevuse tulem jõuab 2025. aasta täpsustatud eelarvega 17,7 miljoni euroni.  Linna põhitegevuse tulud jõuavad 256,9 miljoni euroni kasvades aastaga 3% võrra. Enim suureneb tulu- ja maamaksu laekumine, kuid kohalike maksude osakaal linna tulubaasis on endiselt väike. Põhitegevuse kulud on 239,2 miljonit eurot.

Laenukoormus suureneb 12,1 miljonit eurot, aasta lõpuks on laene 181 miljonit eurot. Intresside maksmiseks kulub 6,7 miljonit eurot ning linna netovõlakoormuse piirmääraks kujuneb 62%, mis on oluliselt madalam seadusega lubatud 75% piirist.

Tartu linna 2025. a seletuskiri

Lühiülevaade Tartu linna 2025. a eelarvest

Tartu linna 2025. aasta eelarve eelnõu

Tartu linna 2025. aasta I lisaeelarve

Kassajääk

Eelarve täitmine ja reservfondi eraldised (Microsoft Power BI)

 

Vaade ümberehitatavale Sõpruse sillale. Autor: Selektor
Vaade ümberehitatavale Sõpruse sillale. Autor: Selektor

Toetuste taotlemine Tartu linna eelarvest ja reservfondist

Eelarvest toetuse saamiseks tuleb esitada taotlus Tartu linnaportaalis

Linnaportaali sisenedes toimub toetuse taotleja ja tema esindaja andmete kontroll äriregistrist.

Kui toetust taotledes tekib küsimusi, palume ühendust võtta Tartu Linnavalitsuse rahandusosakonna juhataja Meelis Luhtiga (telefon 736 1148, e-post [email protected]).
 


Reservfondi kasutatakse ettenägematute kulude katmiseks, mida eelarve koostamise käigus ei olnud võimalik ette näha ning mille katmise vajaduse näeb ette õigusakt. Reservfondi suurus on 2025. aastal 600 000 eurot.
 Taotlus reservfondist

Lähemalt toetuse taotlemisest EELARVEST

Tartu linna eelarvest on õigus toetust taotleda juriidilisel isikul, kui vastav õigus on juriidilisele isikule seadusega või seaduse alusel antud õigusaktiga või linnavolikogu otsusega antud. Olete aastaid Tartu linna eelarvest toetust taotlenud ja ka saanud.

Tartu Linnavolikogu kehtestas 11. juuni 2020. a määruse nr 96 „Tartu linna eelarve koostamise, täitmise ja finantsjuhtimise kord“ (määrus nr 96), mis jõustus  1. augustil 2020. a. Sellega seoses soovime juhtida Teie tähelepanu muudatustele toetuse taotlemises ning kasutamises.

Teie kui toetuse taotleja suhtes kuuluvad kohaldamisele määruse nr 96 §id 29-35 ning 51-53. Määruse nr 96 tervikteksti leiate Riigi Teatajast.

Kuivõrd toetuse taotlemise tähtaeg on 1. septembril soovime juhtida Teie tähelepanu olulistele muudatustele toetuse taotlemisel ning saamisel.

Toetust on õigus saada juriidilisel isikul, kui:
1) tal puudub riiklike ja kohalike maksude või maksete võlgnevus;
2) tal puudub muu võlgnevus Tartu linna või Tartu linnaga seotud juriidilise isiku ees;
3) ta on tagastanud varasemal perioodil kasutamata jäänud toetuse;
4) ta on esitanud varem Tartu linnalt saadud toetuse kohta nõuetele vastava aruande, kui aruande esitamise tähtaeg on saabunud.

Toetuse taotlus peab sisaldama vähemalt järgmisi andmeid:
1) taotletava toetussumma suurust ja selle kasutamise otstarbe kirjeldust;
2) sündmuse või tegevuse lühikirjeldust ja eesmärki, milleks toetust taotletakse;
3) kasusaajate arvu;
4) eeldatavat sündmuse või tegevuse kasulikkust Tartu linnale;
5) sündmuse või tegevuste ajakava;
6) sündmuse või tegevuste tulemuslikkuse hindamise mõõdikuid;
7) nägemust riskide maandamise kohta, kui toetust antakse taotletust väiksemas mahus.

Toetuse saajaga määruse nr 69 kohaselt enam lepinguid ei sõlmita, kuid toetuse saaja kohustub täitma järgmisi nõudeid:
1) hiljemalt ühe kuu jooksul toetuse andmise otsuse tegemisest teatama, kas ta võtab toetuse vastu või loobub sellest, ning kinnitama, et ta on teadlik määruses nr 96 nimetatud toetuse saaja kohustustest ja täidab neid (vastav kinnitus tuleb anda linnaportaali kaudu);
2) toetuse kasutamisel järgima oma tegevuses kehtivaid õigusakte;
3) taotluses nimetatu täielikult ellu viima, kui toetus anti täismahus;
4) kasutama toetust taotluses nimetatud sündmuse või tegevuse elluviimisega seotud kulude katmiseks eesmärgipäraselt, majanduslikult ja säästlikult;
5) eristama toetuse oma raamatupidamises muudest tuludest ja kulud muudest kuludest;
6) nimetama Tartu linna enda toetajana ning olema valmis osalema linna turundustegevustes;
7) taotlema tegevusvaldkonnale vastava struktuuriüksuse heakskiitu taotluses esitatud sündmuses või tegevustes olulises osas muudatuste tegemiseks;
8) informeerima viivitamata tegevusvaldkonnale vastavat struktuuriüksust asjaoludest (muude rahastusallikate ära langemine, meeskonna lagunemine vms), mis tingivad sündmuse või tegevuste osalise või täies mahus ärajäämise;
9) sündmuse või tegevuste osalisel või täies mahus ärajäämisel tagastama toetuse vastavalt osaliselt või täies mahus hiljemalt kolme kuu möödumisel ajast, mil ilmnes tegevuste osaline või täies mahus ärajäämine;
10) esitama toetuse kasutamise kohta aruanded tähtajaks (aruanded tuleb esitada linnaportaali kaudu);
11) lubama Tartu linnal teha järelevalvet toetuse kasutamise üle.

Eelarvest maalähedaselt

Ühe suhteliselt suure omavalitsuse eelarvega tutvumine on inimesele, kes pole finantsküsimustega väga palju kokku puutunud, üpris keerukas ülesanne. See dokument on täis keerulist finantsterminoloogiat, numbreid, protsente, tabeleid. Siia lehele oleme eelarve erinevaid teemasid pisut lahti kirjutanud, et ka võhiku jaoks neid teemasid pisut lahti muukida.

Eelarve olemusest
Eelarve tasakaalust
Eelarve ülesehitusest
Eelarvestamise põhimõtted
Finantsautonoomiast
Tuludest
Võlast

Varasemad eelarved

Tartu kodulehel on võimalik tutvuda linnaeelarvete ja majandusaasta aruannetega alates 2006. aastast. Iga aasta kohta on kättesaadav põhieelarve, lisaeelarved, reservfondi eraldised, aastaaruanne jm info.

Tutvu varasemate aastate eelarvete ja muude dokumentidega siin.

Viimati muudetud 03.07.2025

Tartu linna eelarvestrateegia

Tartu linna juhtimise lähtealuseks on pikaajalisi arengueesmärke ja tegevussuundi kajastav arengukava aastani 2035. Eelarvestrateegia on arengukavast tulenev selgitustega finantsplaan, mis on arengukava osa. Eelarvestrateegia koostatakse arengukavas sätestatud eesmärkide saavutamiseks, et planeerida kavandatavate tegevuste finantseerimist.

Arengukava koos eelarvestrateegiaga on aluseks kohaliku omavalitsuse eelarve koostamisel, kohustuste võtmisel, varaga tehingute tegemisel, investeeringute kavandamisel ning investeeringuteks toetuse taotlemisel.

Tartu linna eelarvestrateegia 2026-2029 on avalikul väljapanekul 26. juunist kuni 31. juulini 2025. Tagasisidet saab anda meiliaadressil [email protected] kuni 31. juulini.  Tutvu eelarvestrateegia eelnõuga siin. 

Tartu linna eelarvestrateegia 2025-2028

Eelarvestrateegia on koostatud kolmandat aastat jätkuva majanduslanguse tingimustes ning Euroopa ja maailmamajandus tervikuna ei näita veel taastumise märke. Rahandusministeerium ja Eesti Pank ennustavad lähiaastateks majanduse paremat käekäiku, kuid riigieelarve ja Euroopa Liidu eelarvereeglite täitmise meetmed ja reeglid vähendavad oluliselt Tartu linna tulubaasi ning suurendavad uute maksumäärade ja kohalikule omavalitsusele (KOV) pandud täiendavate ülesannete tõttu tegevuskulusid. Endiselt käib meie lähedal sõda ja keeruline geopoliitiline olukord mõjutab oluliselt kogu piirkonna toimetulekut.

Eelarvestrateegia aastateks 2025-2028

Volikogu määrus eelarvestrateegia heakskiitmise kohta (7. november 2024)

Eelarvestrateegia põhinäitajad

Tartu linna eelarvestrateegia 2024-2027

Viimati muudetud 26.06.2025