Teksti suurus

Reavahe

Kontrastsus

Placeholder Placeholder
Background image

Tartus alustab reisijate teenindamist isejuhtiv muuseumibuss

Tartu linnavalitsuse pressiteade

Muuseumibuss Foto: Ove Maidla

26. august 2021 / Täna, 26. augustil tutvustati Tartus muuseumibussina tööd alustavat Eestis toodetud Auve Techi iseautot ehk isejuhtivat kaheksakohalist sõidukit, mis hakkab reisijaid teenindama alates 2. septembrist marsruudil kesklinn - ERM - kesklinn. Kaks kuud kestva projekti eesmärk on teha järgmine samm autonoomsete sõidukite saamisel linnatranspordi loomulikuks osaks.

Iseauto ühendab Tartu Linnamuuseumi ja Eesti Rahva Muuseumi kesklinnaga, pakkudes inimestele võimalust katsetada uuenduslikku, keskkonnasõbralikku ja vajaduspõhiselt toimivat ühistransporti. Liin töötab septembri algusest kahe kuu jooksul kolmapäevast pühapäevani. 

Projekti juhtpartneri Modern Mobility OÜ tegevjuht Pirko Konsa ütles, et Tartu on üks kümnest linnast üle Euroopa, kus isejuhtivaid busse testima hakatakse. “Sõidame kaks kuud, et koos partneritega õppida ja saada väärtuslikku kogemust. Esmakordselt Eestis testime ka nõudluspõhist ühistranspordi tellimise ja haldamise tarkvara platvormi VEDAS, mis võimaldab tulevikus isejuhtivate busside teenust automaatselt korraldada ning reisijatel kasutada,” ütles Konsa.
 
Muuseumibussi piduliku avasõidu Eesti Rahva Muuseumi juurest tegid esimestena kaasa Tartu linnapea Urmas Klaas, ERMi direktor Alar Karis, Euroopa Parlamendi liige Riho Terras, Iseauto tootja Auve Tech OÜ juhatuse liige Mari-Ly Klaats ning VEDAS tarkvara arendava Modern Mobility OÜ tegevjuht Pirko Konsa.

Auve Techi juhatuse liige Mari-Ly Klaats selgitas, et autonoomsete viimase-miili lahenduste eesmärgiks on tänane liikluskultuur turvalisemaks ja jätkusuutlikumaks muuta. “Meil on hea meel tõdeda, et huvi isejuhtivate sõidukite vastu on tõusuteel. Suurt rolli selles on kandnud ka meie kliendid ja partnerid, tänu kellele on meil olnud võimalus Iseauto kontseptsiooni juba erinevates riikides ja keskkondades tõestada. Usume, et olemasolevaid transpordilahendusi täiendades, on meil võimalik ellu viia tõeline liiklusrevolutsioon,” lisas Klaats.
 
Linnapea Urmas Klaas sõnas avamisel, et Tartu on innovatsiooni keskus, kus linn soosib uudseid innovaatilisi lahendusi ja võimaldab neid järele proovida. "Kui me uusi asju ei katseta, ei saa nad kunagi meie igapäevaelu osaks," rääkis Klaas.

Euroopa Parlamendi liige Riho Terras ütles, et innovatsioon on tuleviku võti. "Selleks on vaja hulljulgeid ideid ja nutikaid ettevõtlikke inimesi, kes neid teostavad," tõdes Terras.
 
Eesti Rahva Muuseumi direktori Alar Karise sõnul haakub uudne isejuhtiv buss väga hästi muuseumi teiste innovatiivsete ettevõtmistega. “Keskkonnasõbralik ja autonoomne muuseumibuss on justkui loomulik jätk kevadel testitud esimesele muuseumirobotile Eestis,” lausus Karis.
 
Tartu on üks kümnest Euroopa Liidu linnast, kus Euroopa Komisjoni rahastatud projekt Ride2Autonomy aset leiab. Ühistranspordi automatiseerimine, sealhulgas isejuhtivate busside tellimis- ja haldamistarkvara loomine ning kasutuselevõtt on kohalike omavalitsuste jaoks lähiaja suur väljakutse. Üleeuroopalise projekti Ride2Autonomy eesmärk on koguda praktilisi kogemusi isejuhtivate busside ja nendel põhineva teenuse kasutuselevõtust linnade ühistranspordi korraldamisel. Saadud kogemusi jagatakse kõikide huvitatud omavalitsustega üle Euroopa Liidu, et süvendada koostööd autonoomsete busside ühistransporditeenuse arenduses.

Viimati muudetud 26.08.2021